tirsdag 20. januar 2009

Barnas dag

2 lørdag i januar er det barnas dag i Thailand. Det er en stor dag for barna, den blir beskrevet av solveig (misjonær) som en blanding av julaften og 17. mai, og da skjønner vi at dette er en stor dag.


Vi dro til slummen denne dagen, desverre rakk vi ikke aktivitetene som hadde vært på formiddagen, men det hang fremdeles ballonger til pynt, og mange unger lekte rundt omkring.
vi gikk rett til "leke-bingen" som ligger rett ved lovsangshjemmet, dette er et samligsplass for barn og voksne i denne delen av slummen.

Når vi kom spurte barna, "hvor skal dere? hvor skal dere??" Vi pleier ikke å være i slummen utenom jobb. Når vi slutter på jobb er det mørkt, og da får vi ikke lov til å være der.
Når vi sa vi skal være her skjønnte de først ikke så mye, men etterhvert når de så at vi faktisk hadde tenkt å bli en stund virka de veldig glad for at vi ville gi dem den lille oppmerksomheten.




Det var utrolig deilig å bare være der, og kunne løfte på ungene så mye jeg ville, og slippe å kjefte, og være en venn og ikke en leder.

Det var en fin opplevelse, og en av jentene viste oss hvor ho bodde etterpå, jeg fikk nesten vondt i magen av å se at noen kunne bo SÅ trangt og SÅ skittent.




Jeg merker jeg har blitt veldig glad i disse barna, og er glad for at jeg kunne leke litt med de på selveste "barnas dag"

1 kommentar:

J B T sa...

Vad coolt det var at lesa din blogg på svenska! Via översetningen! Stå på! Helsing Jan Bjørn (Kvart svensk)